Hoe bouw je een goed rapport

Keep it simple

Beetje open deur, maar hou het rapport eenvoudig, beperk je tot de essentie waar je op rapporteert. Ken de gebruikers en weet wat belangrijk is voor hen.

Kleurgebruik

Pak duidelijke en eenvoudige kleuren, waak ervoor om bedrijfskleuren te gebruiken. Deze kunnen nogal schreeuwerig overkomen. Hanteer bijvoorbeeld  Rood (215,25,28) voor fout en Groen (26,150,65) voor goed.

Drillen

Gebruik naast downdrillen ook drill naar een ander rapportage. Hiermee kun je heel snel gedetailleerde informatie inzichtelijk maken op verschillende niveaus.

Visuals

Gebruik lijnen voor trends, staaf voor vergelijking, houd rekening met je publiek en gebruik geavanceerde visuals als je publiek daar goed mee overweg weet te gaan.

Verschillende invalshoeken

De kracht van Business intelligence ligt natuurlijk in het combineren van verschillende bronnen. Gebruik deze kracht.

Data-ink ratio (E. Tufte)

Gebruik niet teveel special effects op je grafieken, hou het simpel. Geen 3d weergave, felle kleuren, hulplijnen, etc. 

Als laatste een voorbeeld waar het fout gaat:

Verkeerd kleurgebruik, teveel visuals die los van elkaar staan, overall teveel onnodige informatie.

Een goed voorbeeld:

Rustig gebruik van kleuren, dashboard straalt rust uit, de juiste hoeveelheid data bij de visuals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *