Lag en Lead

Deze functie kan gebruikt worden in meerdere tools en op de meeste database omgevingen.

Stel dat je de omzet van de huidige maand wilt delen door de voorgaande maand of komende maand, met Lag en Lead kun je dit instellen. Bijgaand voorbeeld is in MicroStrategy, maar deze zul je ook kunnen uitvoeren in andere tools.

Maak een nieuwe metric aan met de functie Lag

Lag functie

Klik volgende

functie invoegen

Offset geeft aan hoeveel regels je terug wilt. Je kan dus ook naar twee voorgaande maanden.

Default value geeft aan wat er getoond moet worden als er geen voorgaande regel is.

Break by instellen, in dit voorbeeld laten we deze leeg.

Break by

Sort by instellen, de sortering stel je in op Jaar, Maand

Sort by

Klik finish, je formule zal er ongeveer als volgt uitzien:

SortBy= (Year, Month) >(Cost; 1,0; 1,0)

Maak een rapport aan met Jaar, Maand, Kosten en Kosten vorige maand;

rapport kosten vorige maand

Zoals je ziet geeft de offset keurig de voorgaande maand weer, en waar er geen waarde is gevonden geeft de meetwaarde een 1.

Maak nu een derived meetwaarde aan en deel kosten door kosten voorgaande maand.

derived metric

Indien je de Lag veranderd in Lead krijg je dus de volgende maand:

Lag staat dus voor voorgaand en Lead voor volgend.

Personal view vs Save as… vs Shortcut to report

Wanneer gebruik je nou welke vorm en wat zijn de voor en nadelen:
Naam
Voordelen
Nadelen
Wanneer
Personal view
Maakt een view op bestaand rapport en slaat voorkeuren zoals prompts, sortering, velden in rapport op.
Bij wijziging in rapport door BI moeten eventuele prompts opnieuw beantwoord worden
Als je veel dezelfde handelingen moet uitvoeren om je data te zien op de manier zoals jij deze nodig hebt
Save as..
Echte eigen versie van rapport, volledig aanpasbaar en niet afhankelijk van wijzigingen in bron
Is losgekoppeld van BI-ontwikkelingen, wordt afgeraden indien je de laatste wijzigingen wilt hebben in je rapport
Je hebt een 1-malig iets nodig of wilt veel aanpassen wat niet met personal views kan, laatste bron wijzigingen worden niet meegenomen
Shortcut to report
Echte snelkoppeling naar rapport in beheer van BI, heeft laatste wijzigingen
Eventuele prompts en aanpassingen altijd opnieuw maken
Je wisselt vaak in handelingen (prompts) maar wil een overzicht van jouw meest gebruikt rapporten in een folder structuur die je fijn vind

Adaptieve meetwaarden

Hoe voeg je een adaptieve meetwaarde toe die een aangepaste calculatie toepast per feiten tabel.

Stel dat je een SUM(Waarde) voor feit A en COUNT(Waarde) voor feit B wilt gebruiken.
Als er dus iets uit Feit A gehaald wordt, moet MicroStrategy Sommeren, en bij een Feit uit B moet er geteld worden.

Om dit te doen:
1. Maak een nieuw fact aan;
2. Maak een expressie aan : ApplySimple(“Sum #0”, VELD1), koppel deze aan de juiste feitentabel;
3. Maak nog een expressie aan : ApplySimple(“Count #0”, VELD2), koppel deze aan de juiste feitentabel;
4. Save je fact als : Fact_Test;
5. Maak een nieuwe meetwaarde aan met als expressie: ApplyAgg(“#0”, Fact_Test);
6. Update Schema en test je nieuwe meetwaarde uit.

Promptwaardes tonen in een rapport

Werkt niet heel goed, als de prompt volgorde wijzigt zul je de nummering moeten aanpassen:

1. Maak een nieuw document met een rapport dat een prompt bevat;

2. Voeg nieuw text-element toe;

3. Plaats bijgaande tekst: {&PromptN&}

Waar N het nummer is van de prompt die je wilt weergeven. Als je meer dan 1 prompt antwoord wilt weergeven gebruik dan {&Prompt1&} {&Prompt2&}, etc..